ပညာရေးနဲ့ လေ့ကျင့်ရေးမှာ အရေးပါတဲ့ Augmented Reality (AR) နဲ့ Virtual Reality (VR)

နည်းပညာဟာ ပညာရေးနဲ့ အသက်မွေးဝမ်းကျောင်းဆိုင်ရာများကို စဉ်ဆက်မပြတ် ပုံဖော်နေပါတယ်။ ဒီအသွင်ပြောင်းခြင်းကို မောင်းနှင်တဲ့ အထိရောက်ဆုံးနည်းပညာနှစ်ခုကတော့ Augmented Reality (AR) နဲ့ Virtual Reality (VR) တို့ဖြစ်ပါတယ်။ နည်းပညာများဟာ သင်ယူသူများနဲ့ သင်တန်းသားများကို ထိတွေ့ဆက်ဆံဖို့ ဆန်းသစ်တဲ့နည်းလမ်းများကို ပံ့ပိုးပေးကာ သူတို့ကိုအကြောင်းအရာနဲ့ ပိုမိုသွက်လက်ပြီး အဓိပ္ပာယ်ပြည့်ဝတဲ့ နည်းလမ်းများဖြင့် အပြန်အလှန်တုံ့ပြန်နိုင်ဖို့ ကူညီပေးပါတယ်။ AR နဲ့ VR ရဲ့ အပြန်အလှန်အကျိုးသက်ရောက်မှုတွေကတော့ အမြင်အာရုံနဲ့ လက်ဖြင့်သင်ယူမှုအတွေ့အကြုံများအတွက် တံခါးဖွင့်ပေးထားပြီး ပညာရေးနဲ့ အလုပ်ခွင်လေ့ကျင့်ရေးနှစ်ခုလုံးအတွက် မယုံနိုင်လောက်အောင် အကျိုးကျေးဇူးများ ပေးဆောင်လျက်ရှိပါတယ်။

AR နဲ့ VR အကြား ကွာခြားချက်များ

Augmented Reality (AR) ဟာ ပုံမှန်အားဖြင့် စမတ်ဖုန်း ဒါမှမဟုတ် AR မျက်မှန်ကဲ့သို့ စက်ပစ္စည်းများမှတစ်ဆင့် ရုပ်ပုံများ ဒါမှမဟုတ် 3D မော်ဒယ်တွေလို ဒစ်ဂျစ်တယ်အကြောင်းအရာများကို လက်တွေ့ကမ္ဘာပတ်ဝန်းကျင်မှာ ထပ်ဆင့်ထားပါတယ်။ Virtual Reality (VR) က VR နားကြပ်များမှတစ်ဆင့် ဝင်ရောက်ကြည့်ရှုလေ့ရှိတဲ့ လုံးဝနစ်မြုပ်နေသော ဒစ်ဂျစ်တယ်ပတ်ဝန်းကျင်ကို ဖန်တီးပေးပါတယ်။ ဒီ virtual world မှာ အသုံးပြုသူများက လက်တွေ့ကျကျ၊ လက်ဖြင့်သင်ယူခြင်းအတွက် အထူးအကျိုးရှိပြီး ဒါက ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာရှိနေသလို သရုပ်ဖော်မှုများ၊ မြင်ကွင်းများနဲ့ ထိတွေ့နိုင်ပါတယ်။

VR ဟာ ဆေး၊ အင်ဂျင်နီယာနဲ့ လေကြောင်းတို့လို နယ်ပယ်များမှာ ဘေးကင်းပြီး နစ်မြုပ်နေတဲ့ သရုပ်ဖော်မှုများကို ပံ့ပိုးပေးရာမှာ အသုံးဝင်ပါတယ်။ ဥပမာ ဆေးကျောင်းသားများဟာ အမှန်တကယ် လူနာများနဲ့ မတွေ့မီမှာ အရေးကြီးတဲ့ အတွေ့အကြုံများ ရရှိစေမယ့် အန္တရာယ်ကင်းတဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်မှာ ခွဲစိတ်မှုများကို လေ့ကျင့်နိုင်ပါတယ်။ AR နဲ့ VR ကို ကျောင်းသားတစ်ဦးချင်းစီရဲ့ သင်ယူမှုလိုအပ်ချက်များနဲ့ အံဝင်ခွင်ကျဖြစ်စေနိုင်ပြီး ပိုမိုစိတ်ကြိုက်ပြင်ဆင်ထားတဲ့ သင်ယူမှုလမ်းကြောင်းများကို ရရှိစေမှာဖြစ်ပါတယ်။ ကျောင်းသားများဟာ သူတို့ရဲ့ အရှိန်အဟုန်ဖြင့် ထိတွေ့နိုင်ပြီး၊ အံဝင်ခွင်ကျဖြစ်စေတဲ့ virtual မော်ဒယ်များနဲ့ သရုပ်ဖော်မှုများကို စမ်းသပ်နိုင်ပါတယ်။

စက်မှုလုပ်ငန်းအများအပြားမှာ အန္တရာယ်ရှိတဲ့ပတ်ဝန်းကျင်များကို အတုဖန်တီးကာ VR ရဲ့စွမ်းရည်ကနေ အကျိုးကျေးဇူးရရှိကြပါတယ်။ ဥပမာ စက်ပြင်နဲ့ အင်ဂျင်နီယာများက စက်ပစ္စည်းပြုပြင်မှုများကို အတုယူဖို့ VR ကိုအသုံးပြုနိုင်ပြီး ဆောက်လုပ်ရေးလုပ်သားများက ဘေးကင်းမှုဆိုင်ရာ လုပ်ထုံးလုပ်နည်းများကို လေ့ကျင့်ဖို့ virtual job sites များမှာ လေ့ကျင့်နိုင်ပါတယ်။ VR က ကျန်းမာရေးစောင့်ရှောက်မှုနဲ့ ဆောက်လုပ်ရေးကဲ့သို့ အန္တရာယ်ရှိနိုင်တဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်မှ အလုပ်သမားများအတွက် ဖြစ်နိုင်ခြေရှိတဲ့ အရေးပေါ်အခြေအနေများ ဒါမှမဟုတ် အန္တရာယ်ရှိတဲ့ အခြေအနေ များကို လက်တွေ့ကမ္ဘာရဲ့ အကျိုးဆက်များမပါဘဲ ကိုင်တွယ်ဖြေရှင်းလေ့ကျင့်နိုင်ဖို့ ပံ့ပိုးပေးပါတယ်။

နိဂုံး AR နဲ့ VR ဟာ အသက်အရွယ်မရွေး သင်ယူသူများအတွက် ဆွဲဆောင်မှုနဲ့ အန္တရာယ်ကင်းတဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်များကို ပေးဆောင်ခြင်းဖြင့် ကျွန်ုပ်တို့ပညာရေးနဲ့ လေ့ကျင့်ရေးဆီ ချဉ်းကပ်ပုံကို ပြောင်းလဲလျက် ရှိပါတယ်။ ဒီနည်းပညာများ ဆက်လက်ဖွံ့ဖြိုးလာတာနဲ့အမျှ သူတို့ရဲ့ စာသင်ခန်းများနဲ့ လုပ်ငန်းခွင်များမှာ သူတို့ရဲ့ ပေါင်းစည်းမှုဟာ ကျယ်ပြန့်လာကာ သင်ယူမှုနဲ့ ပရော်ဖက်ရှင်နယ်ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်မှုရဲ့ အနာဂတ်ကို ပုံဖော်နိုင်မှာ ဖြစ်ပါတယ်။

ကိုးကားချက်

1. Dunleavy, M., & Dede, C. (2014). Augmented reality teaching and learning. Educational Technology Research and Development, 62(2), 105-124.

2. Huang, T. H., & Liaw, S. S. (2018). Exploring the factors influencing students' intention to use augmented reality for learning. Computers & Education, 128, 64-78.

3. Mikropoulos, T. A., & Natsis, A. (2011). Educational virtual environments: A review of the research. Educational Technology & Society, 14(1), 20-33.

Dr. La Wynn Sandi

B.C.Sc, CU (KT), B.C.Sc (Hons), CU (KT)

M.C.Sc, CU (KT), Ph.D (IT), (U.C.S.M)